Úspešný online marketing je ako maratón, čo platí aj pre SEO. Na úspešné absolvovanie je potrebná dôkladná príprava ešte pred samotným začiatkom, pričom úspešná exekúcia si vyžaduje disciplínu a dodržanie osvedčených pravidiel. V prípade optimalizácie pre vyhľadávače ide o neustále priebežne realizované aktivity.

Množstvo e-shopov sa  spolieha viac na iné spôsoby získavania konverzií, ako je PPC reklama, sociálne siete, Google Doubleclick alebo affiliate programy, SEO by sa nemalo prehliadať. Ide o ďalší skvelý spôsob, ako získať nových zákazníkov. Organické vyhľadávanie môže byť skvelým marketingovým kanálom a zdrojom kvalitných návštevníkov pre každý e-shop.

„Viac ako 90% nami spravovaných webstrýnok má z organického vyhľadávania najvyššiu priemernú hodnotu konverzie a výrazne vyšší konverzný pomer ako Google Ads.“

Karol Voltemár – CEO – Madviso marketingová agentúra

Google je najnavštevovanejšia webstránka na internete. A ak optimalizujete pre vyhľadávače, tak to môžete využiť v prospech vášho e-shopu. Ak dostanete svoju webstránku na predné miesta pri relevantných vyhľadávaniach, získate konkurenčnú výhodu. To už znie celkom zaujímavo, však?

Ako teda SEO funguje?

Nikto okrem Google nepozná úplne všetky faktory, ktoré ovplyvňujú pozíciu vo výsledkoch vyhľadávania. Poznáme však tie najdôležitejšie, ktoré na túto pozíciu webstránku dostanú.

Google vlastní obrovskú databázu informácii o webstránkach. Informácie zhromažďuje prechádzaním webstránok pomocou svojich automatických robotov, tzv. Googlebotov. Získané informácie následne zložitým algoritmom vyhodnocuje a určí, ako sa bude daná webstránka zobrazovať pri vyhľadávaní. Pozrime sa najprv z čoho SEO pozostáva a čo treba urobiť, aby ste svoje hodnotenie v Google zlepšili

SEO On-page a Off-page

SEO pozostáva z dvoch hlavných častí. On-page obsahuje faktory, ktoré viete ovplyvniť priamo na webstránke. Off-page na druhej strane je zase zamerané na vonkajšie faktory mimo webstránky. Rozoberme si ich po jednom podrobnejšie.

On-page SEO

On-page SEO je zamerané na zlepšovanie obsahu a technickej časti webstránky. Ešte pred vytváraním obsahu je však potrebné zvoliť správne kľúčové slová, k čomu môže pomôcť analýza kľúčových slov, definovanie tém pre obsah a technický audit webstránky.

Každá marketingová činnosť začína detailnou analýzou a platí to aj pri SEO. Analýza kľúčových slov je stavebným pilierom pre on-page SEO webstránky. Táto aktivita si zaslúži samostatný článok, no keďže toto je všeobecný článok o SEO, skúsime to najdôležitejšie zhrnúť do nasledovných riadkov.

Analýza kľúčových slov v skratke

Predstavuje analýzu všetkých výrazov (slov, slovných spojení, fráz alebo otázok) súvisiacich s vašim podnikaním, ktoré používatelia vyhľadávajú v Google. Sústredí sa na vyhľadávanie dvoch typov kľúčových slov (informačných a predajných). Webstránka by mala byť zameraná na oba typy. Ukážme si to na príklade s doplnkami na cvičenie:

Informačné kľúčové slová

  • všetky slová hľadané za účelom získať nové informácie,
  • príklady: doplnky na cvičenie, aké doplnky užívať pri cvičení, doplnky na priberanie/chudnutie atď.

Predajné kľúčové slová

  • vyhľadávané za účelom nákupu, sú konkrétnejšie ako informačné slová a častokrát súvisia so značkou produktu
  • príklady: najlepšie/najkvalitnejšie proteíny, srvátkový proteín, doplnky na cvičenie do 50 eur atď.

Kde získať kľúčové slová

Správne kľúčové slová sa neuvaria len tak z vody. Je niekoľko zdrojov, ktoré môžete využiť:

Usporiadanie kľúčových slov

Akonáhle máte zoznam všetkých kľúčových slov, ktoré chcete použiť, je potrebné ich pretriediť a zoradiť podľa ich potenciálu. Môťete napr. použiť nástroj keywordtool.io, ktorý vám ukáže konkurenciu zameranú na konkrétne kľúčové slovo. Sústreďte sa najprv na kľúčové slová, ktoré nemajú príliš veľkú konkurenciu, budete to tak mať na začiatok ľahšie.

Samotný obsah

Zrejme už každý pozná slávny výrok „obsah je kráľ“, ale samozrejme nie je to jediné. Dnes je na internete viac obsahu, než kedykoľvek predtým, kvôli čomu je náročnejšie zaujať. Čím kvalitnejší obsah teda publikujete, tým pravdepodobnejšie, že svoju cieľovú skupinu zaujmete.

Niekoľko tipov pre vytváranie kvalitného obsahu:

  • publikujte vlastný obsah: zdieľajte vlastné skúsenosti, know-how, prípadové štúdie,
  • publikujte iný obsah: spravte si analýzu konkurencie, zistite nedostatky jej obsahu a následne môžete publikovať obsah na rovnakú tému, ktorý je však kompletnejší a detailnejší,
  • publikujte pravidelne: spravte si preto redakčný kalendár a publikujte nový obsah aspoň 1x do mesiaca.
  • aktualizujte už svoje existujúci obsah: ak už ste si dali toľkú námahu s napísaním kvalitného článku, nenechajte ho zapadnúť prachom.

Aktualizujte ho o nové informácie a opäť ho využite. Najviac používaným typom obsahu je článok. Samozrejme nie je to jediný typ obsahu a na vašej webstránke je v podstate na každej podstránke vytvoríť unikátny obsah.

Písané slovo predstavuje skvelý spôsob, ako vytvoriť kvalitný obsah pre používateľov. Nie každý sa však narodil ako víťaz Pulitzerovej ceny a naučiť sa písať kvalitné články chvíľu trvá.

Využiťe k tomu nasledovné princípy

  • Jasná štruktúra článku: úvod, jadro a záver. Pokiaľ je článok dlhý, môžete na začiatku vytvoriť obsah, ktorý po kliknutí prenesie používateľa ku konkrétnej časti.
  • Úvod: niekoľko viet o téme článku, komu by mohol článok pomôcť, čo sa v ňom bude rozoberať.
  • Jadro: z každého článku by mal používateľ získať hodnotu aj keď ho nečíta, ale iba skenuje. Využite nadpisy, podnadpisy, členenia, tipy, čísla, zvýraznenia atď.
  • Záver: zhrnutie toho najdôležitejšieho, ideálne zakončenie s výzvou k akcii (CTA), napr. ku kúpe.

Technické SEO

Aby Googleboti mohli indexovať vaše podstránky čo najlepšie, musíte im to uľahčiť.

Odporúčame na vašej webstránke

  • Optimalizované štruktúry URL – krátke, max 5 slov, obsahujúce kľúčové slová a sú statické.
  • Optimalizované title tagy.
  • Optimalizovaný meta popis.
  • Optimalizované nadpisy H1,H2,H3: obsahujúce kľúčové slová pre danú podstránku.
  • Optimalizované alt popisy obrázkov, videí: obsahujúce kľúčové slová,
  • Mať skvelú rýchlosť načítania webstránky: zmerajte na Page Speed Insight alebo Pingdom. Zrýchlite ju používaním zjednodušeného kódu,  fotiek/videí s malou veľkosťou
  • Interné odkazy: smerujú odkazy v rámci vašej webstránky správne?
  • Skontrolujte si chyby na webe – 404, 500 a iné.
  • Externé odkazy: odkazujete na relevantné stránky, ktoré súvisia s vašim obsahom?
  • Optimalizácia pre mobilné zariadenia: je vaša webstránka responzívna?
  • Obsahuje váš web SSL certifikát s https?

Toľko ku krátkemu zhrnutiu k on-page SEO. Teraz sa pozrime na off-page SEO.

Off-page SEO

Off-page SEO sú všetky vonkajšie faktory mimo webstránky, ktoré ovplyvňujú PageRank. Kvalitné off-page SEO je zamerané na:

  1. autoritu,
  2. relevantnosť
  3. dôveryhodnosť.

Tieto hlavné piliere off-page SEO ovplyvňujú tri faktory:

  • vek webovej stránky,
  • počet návštevníkov,
  • počet odkazov, ktoré naň smerujú (linkbuilding).

História domény

Potom, čo ste vytvorili svoju webovú stránku, tak ste zrejme zistili, že sa pri prvom vyhľadávaní nachádza prinajlepšom až na nejakej 6. stránke výsledkov vyhľadávania. Google totiž na začiatku váš web nepovažuje za dostatočne autoritatívny a relevantný, aby sa zobrazil na prvých priečkách. Na to je treba trochu času (2-3 mesiace) a zapojenie ďalších dvoch faktorov: počet návštevníkov a linkbuilding

Počet návštevníkov

Čím viac ľudí kliká na obsah, ktorý publikujete, tým relevantnejší je váš web. Ako však dostať ľudí na web, keď sa vo výsledkoch zobrazujete na nízkych pozíciách? Zapojte marketingový mix a využite ďalšie marketingové kanály, ako sú sociálne siete alebo platená reklama Google Ads.

Linkbuilding

V bežnej praxi sa odkazuje na iné, relevantné webstránky, podobné vašej. Pozor, podobnej, nie konkurenčnej. Čím viac kvalitnejších webov s vyšším hodnotením PageRank na vás odkazuje, tým vyššia šanca, že sa PageRank vašej webstránky taktiež zvýši.

V praxi sú dva spôsoby, ako získavať spätné odkazy, a to organickým a plateným spôsobom.

Organický linkbuilding

Ako každý vie, kvalitný obsah priťahuje návštevníkov. Pokiaľ ste expertom vo svojom odbore a píšete unikátny obsah, je pravdepodobné, že časom vás budú citovať iné webstránky a odkazovať tak na váš web. Oplatí sa taktiež publikovať svoj obsah na relevantných sociálnych sieťach (Facebook, Instagram alebo Linkedin), v závislosti od cieľovej skupiny.

Platený linkbuilding

Platený spôsob funguje na rovnakom princípe. Ak sa už preň rozhodnete, zvoľte webstránku, ktorá nie je vašim priamym konkurentom, je však relevantná a v danom článku dáva zmysel, že na vás odkazuje. Musí to teda vyzerať tak, že na vás daná webstránka odkazuje prirodzene.

Príklad: vlastníte e-shop s doplnkami na cvičenie, pričom píšete aj vlastné články. Poznáte známeho blogera, ktorý píše článok o jednotlivých druhoch proteínu. V článku spomína srvátkový proteín, pri ktorom odkáže na váš článok, ktorý je zameraný na podrobné vysvetlenie srvátkového proteínu.

Maratón začína

Aj keď SEO pre vás nemusí byť najdôležitejším zdrojom pre získavanie zákazníkov, stále sa ho oplatí používať vo svojom marketingovom mixe. Hoci sa samotné SEO skladá z množstva faktorov, roky praxe ukázali, že zameranie sa na on-page a off-page SEO prináša výsledky v podobe prvých pozícii vo vyhľadávaní.

Všetko však potrebuje svoj čas a nemôžete očakávať, že od prvého dňa sa zároveň ocitnete na prvých priečkach. Ak však budete dodržiavať vyššie uvedené princípy, nebude dlho trvať, kým sa k nim priblížite.

Zanechať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *